מאמר שישי – י"ח בתשרי, ערב 04 לאוקטובר 2023
״ לא פשוט להיות פשוט, אבל פשוט שמי שמצליח להיות פשוט מתרומם גבוה ״
" בין ספירת היסוד לבין ספירת המלכות יש יחסים סימביוטיים- (סימביוזה היא מילה מתחום הביולוגיה מוגדרת כיחסי גומלין בין מינים הנמצאים בצמידות, חיים בשיתופיות ותלויים אחד בשני). כאשר נולד תינוק הוא תלוי לגמרי בהוריו (במיוחד באימו במידה והוא יונק). ההורים או הדמויות המטפלות ממלאים את כל צרכיו: הזנה, ניקיון, הרגעה. הם לומדים לספק את כל רצונותיו, מבינים אותו ונענים אליו לפעמים עוד בטרם הביע אי נוחות מסוימת.
באופן נורמטיבי, עם הזמן כאשר התינוק גדל ובהתאמה לגדילתו הפיזית הוא הופך לילד ומתחיל להיות יותר עצמאי. הילד מתרחק באופן פיזי מהוריו לזמנים קצרים, הוא הולך לגן, מוזמן לשחק ולהיפגש עם חברים ואולי אף משתתף בחוגים. להתרחקות זו יש גם היבט רגשי: במידה והילד חווה חוויות והתנסויות חיוביות הוא מפתח יחסים של אמון עם הדמויות הסובבות אותו, לומד שיש לו על מי לסמוך, שהעולם הוא מקום בטוח. אולם לעיתים קורה שהילד או ההורה אינם מצליחים ליצור את הנפרדות והגדילה עקב חרדות, פחדים, דאגות ותלות יתר אחד בשני. אותו הדבר מתרחש תהליך בין ספירת היסוד לספירת המלכות. בתחילה הם מגיעים בחבילה אחת, ולאט לאט הם מתפרקים ומתחילים ליצור את הנפרדות בתוכם. ולצערי מה שמשאיר את הספירות מחוברות אלו הם האירועים- טראומות שאדם עובר בניגוד לרצונו, או שהוא עושה תהליך שהוא לא מודע לו).
ספירת המלכות מייצגת את מבנה הכלי -שאדם ירד איתו לעולם. וספירת היסוד מייצגת את ההקצאות שאדם מקבל בראש השנה, לתוך הכלי שלו. והעבודה שלנו היא לבקש מהקדוש ברוך הוא בראש השנה וביום כיפור והיום בערב שהוא זמן החיתום- הושענא רבה את הכלים- שכאן הם מייצגים את הכוחות המטאפיזיים כגון-חיה, יחידה, נשמה, רוח, נפש האלוקים – המטא פיזית, תפקידי העיקרי הוא לעשות בקרה בין המבנה האנושי לבין המבנה השמיימי, לאורך כל השנה .
על מהות הכלי אנו לומדים את זה דרך ישעיה הנביא שאומר לנו את מהות הנשמה: ״כָּל כְּלִי יוּצַר עָלַיִךְ לֹא יִצְלָח וְכָל לָשׁוֹן תָּקוּם אִתָּךְ לַמִּשְׁפָּט תַּרְשִׁיעִי זֹאת נַחֲלַת עַבְדֵי יְהוָה וְצִדְקָתָם מֵאִתִּי נְאֻם יְהוָה״. (ישעיהו, פרק נד פסוק יז)
האדם בהושענא רבה נחתם על שני מבנים, הראשון נגזרות ממעשיו הרצוניים, והשני ,זה הכלי שהוא מתקיים באמצעותו היחידה הרוחנית- חיה יחידה נשמה רוח ונפש אלוהית .
במשך ארבעים יום בנינו את הרצון בתוכנו ומשם נולד בתוכנו הרעיון להמליך את הקדוש ברוך הוא עלינו, ורק אז אנחנו מתחילים לפתח בתוכנו כלי חדש. כדי לחבר, את מה שלא ניתן לחבר. וזה בדיוק כמו שמן ומים והכוונה היא, חיבור בין האינטלקט השכלי לבין האינטליגנציה הרגשית
אנו לשם כך צריכים לתת לתווך-הריק להיכנס אלנו ביג הסוכות,.
חג סוכות והשפע שבתוכי
אני מסכם את כל שמונת הימים, כבר דיברנו הרבה שתפקידו של חג הסוכות הוא להוציא את האדם מאזור הנוחות שבו הוא מתקיים. ומחבר אותו לאירועים המדבריים שהוא עדיין לא פטר בתודעתו. ברמה האנרגטית אנחנו נקראים להשיל מעלינו שכבות, אמונות, ופרדיגמות ולהתחבר לעצמי האותנטי שלנו, ללא מבנים שעושים תיווך, כגון בית, רכוש, עודף או חוסר. פשוט מבנה אנרגטי שמכיל בתוכו את השפע אהבה ומשפחה. רק כשאנחנו מוכנים להיפרד לשמונה ימים מהצורך באחיזה, מהצורך ב"יש לי"- נפתחות אפשרויות תודעתיות חדשות.
בלי חכמות בלי לסבך את החיים – לא פשוט להיות פשוט, אבל פשוט שמי שמצליח להיות פשוט מתרומם גבוה.
המקום היחיד שגנוז בו שפע– שאנו יכולים לתעל אותו – בתוך המשפחה, חברים ,קהילת הכוח הפנימי, והמיוחד הוא החיבור לטבע. אז מה עוד צריך?
והדבר השני – במקביל לכך שאנחנו שוהים בתוך החוויה שבה אין לנו כלום- למעשה הכל כבר קיים עבורנו מחוץ לסוכה. ממש כמו במציאות חיינו אנחנו מתקיימים בממד אחד, הרצונות והשאיפות שלנו במימד מקביל. הסוכה- היא ממד המציאות. החומר מחוץ לסוכה- מסמל את השאיפות שלנו. הנוכחות שלנו בסוכה מאפשרת לנו לחוות את הריקנות. מה שיש לי או אין לי הוא עניין תודעתי בלבד. כמו שאנחנו בחרנו במשך שמונה ימים לתרגל את השהות שלנו במימד, שהוא ריק ממבנה תודעת גן החומר ותודעת גן המין, והוא עמוס בתודעות בעלי מרקם של תודעות גן הנטישה ותודעות גן הרוח. שאנו עושים מדיטציה ונכנסים לתוך הכלום. רק אז אנחנו מתחילים לקבל את המהות האמיתית של מבנה העולם הזה. מפני שבתוך התווך-הריק-הכלום, מתקיים היש החזק ביותר- המהות האנרגטית של שפע, ללא ההוכחה בחומר. ומכאן ההבנה ש החיבור לשפע בחיינו תלוי במצב הרגשי שלנו, במצב התודעתי שלנו- ולא למזל, להצלחה או כמה אני מסוגל להרוויח ,כי ככה אנחנו חונכנו. רק מי שמקיים את המשפט שלי חברה תתחילו להתפשט בכל ההסכמים שחתמנו ללא רצוננו וללא ידיעתנו. על זה אומר שלמה המלך: ״אֲנִי יְשֵׁנָה וְלִבִּי עֵר קוֹל דּוֹדִי דוֹפֵק פִּתְחִי לִי אֲחֹתִי רַעְיָתִי יוֹנָתִי תַמָּתִי שֶׁרֹּאשִׁי נִמְלָא טָל קְוֻצּוֹתַי רְסִיסֵי לָיְלָה״. (שיר השירים – פרק ה פסוק ב)
אושפיזין
הסוכה היא "צל האמונה", במהלך שבעת ימי החג באים לבקר בסוכה שבעה מצדיקי ישראל- אברהם אבינו, יצחק אבינו, יעקב אבינו, משה רבינו ואהרן הכהן, יוסף הצדיק, ודוד המלך. בכל יום ישנו אורח אחר שהוא האורח המרכזי, אך אנו מבקשים ממנו להישאר יחד עם שאר האושפיזין.
נפרט כאן על מהות האושפיזין
האושפיזין – בכל יום של חג הסוכות באים שבעה אורחים מיוחדים לסוכות של כל אחד ואחת. הכוונה היא הן לאורחים "פיזיים" שמזמינים לסוכה והן לאורחים הרוחניים – שבעת הרועים. בעזרת החיבור לכל אחד מהאושפיזין, כל אחד ביומו אנחנו יכולים להעמיק את האמונה ולהתחבר לאותן המידות שכל אחד מהאושפיזין מייצג.
מהו המקור למסורת האושפיזין?
בספר הזוהר (פרשת אמור, קג-קד) נאמר כי כאשר בני ישראל יוצאים מבתיהם אל הסוכות, הם זוכים לקבל את פניה של השכינה, ושבעה צדיקים יורדים מגן-העדן ובאים לבקר בסוכה. שבעת הצדיקים הם שבעת מנהיגי ישראל, והם מבקרים לפי הסדר הבא: – ביום הראשון אברהם אבינו – ביום השני יצחק אבינו – ביום שלישי יעקב אבינו – ביום הרביעי משה רבינו – ביום החמישי אהרן הכהן – ביום השישי יוסף הצדיק – ביום השביעי דוד המלך.
מהן שבע המידות?
המידה בנויה מערך מוסר מידה , והיא חלק בלתי נפרד ממהות האדם. מידה אינה תכונה נרכשת, ועם זאת עבודת המידות מחזקת את כוחן ואת תוקפן של המידות. השאלה אינה איך נרכוש מידות טובות, אלא איך נוציא את המידות הטובות, המצויות בנפשנו, מהכוח אל הפועל. עלינו להכיר בגודל הזכות שזכינו לה, אנו, צאצאי אברהם יצחק ויעקב, כי הודות להם נשמת היהודי כוללת את מידות שבעת הרועים כאשר האדם נוהג על פי אותן מידות, הוא דומה ליוצרו, המנהיג את העולם במידות אלו, ועל ידי כך הוא נעשה שלם במעלתו. תפקידנו לזהות את שבע התכונות הללו בתוכנו ולחיות על פיהן. לכל אחד מהאושפיזין מיוחסת מידה . בכל יום מיוחסת חשיבות מיוחדת למידה הקשורה באורח של אותו היום: אברהם אבינו – חסד. יצחק אבינו- גבורה. יעקב אבינו -תפארת. משה רבינו- נצח. אהרון הכהן-הוד. יוסף הצדיק- יסוד .דוד המלך – מלכות. בכל יום אנו מוארים ומושפעים מהמידה-ספירה, של אחד משבעת הרועים.
המידה של יום רביעי בערב עד יום חמישי בערב, היא מידת היסוד, ספירה זו מקושרת לדמותו של יוסף הצדיק.
ספירת המלכות מספרת לספירת היסוד. שכל מילה שעוברת דרך ספירת היסוד – היא נצרבת בכאב.
כשהנפש בוכה, אז העצמי בוכה.
ספירת יסוד היא הספירה החשובה ביותר מבין כל הספירות, היא הבסיס, היסודות והתשתיות לבריאות הפיזית והנפשית. היא מבטאת את האיזון המלא בין הגוף הנפש והתודעה העליונה. ואפילו אפשר להניח הנחה שרוב האנושות מתמודדת עם היבטים של ספירת יסוד. ולכן עבודה עליה נוגעת לכולם.
כוח בנפש: חיבור
ספירת יסוד אחראית על כוח החיבור הוא כוח מאוד חשוב מאחר והוא אחראית על כל ההתנהגות והמעשים של האדם. החיבור משמעותו הוא חיבור בין האינטלקט והין מערכת הרגשית שאני מתקיימים דרכה. לבין הרגש, המאפשר הקשבה פנימית. באמצעות החיבור הזה נוצר לאדם שיח עם עצמו, הוא נותן משקל גם למחשבות ההגיוניות שלו וגם לרגשות ואינו מדחיק אותם. באופן זה האדם מצליח להגיע לאיזון התנהגותי ולשלום פנימי.
כוח החיבור מסמל גם את החיבור בין הגוף לבין הנפש והנשמה, הנשמה היא החלק הרוחני בתודעה. הנשמה היא החלק שאחראי על היעוד, השליחות והתהליכים הפנימיים שהאדם עובר. היא זאת שמייצגת את הבורא בתוך תודעת האדם בעצמו. לעומת הנשמה המבטאת את החלק הרוחני, הגוף מייצג את החלקים האימפולסיביים והיצריים שנקראים גם ילד פנימי. עולם הרגש הוא זה שמאחד בין הגוף שעושה את הפעולות לבין הרצונות הגבוהים והיעוד של הנשמה. ספירת יסוד מאחדת ומחברת את כל חלקי התודעה יחד והופכת את האדם לאדם שלם מבפנים ומבחוץ.
כוח חשוב נוסף של ספירת יסוד הוא כוח הביטול. ביטול היא תנועה בנפש והיא עמוקה וקשה יותר מהכנעה. ביטול משמעותו קבלת המציאות על כל גווניה מבלי לנסות לשנות אותה. ביטול מאפשר לחיות מתוך שמחה וביטחון יחד עם הבנה שגם הקשיים והאתגרים בחיים הם שיעור לטובה.
תחומים נוספים הקשורים לספירת יסוד: חיבור תודעת גן המין השפעה, הוצאה לפועל, כל מערכות יחסים, אנרגיה, מוטיבציה, שליטה יצירתית , ערך עצמי. ספירת יסוד תבטא את הפוטנציאל העוצמתי ביותר של האדם – את היעד והשליחות שלו. כשאדם מחובר לספירת יסוד הוא מצליח לנתב את האנרגיה שלו למקומות יצירתיים ומפרים. הוא מלא תשוקה לחיים ומוטיבציה, ומחובר למעשים ולרגשות שלו. במצב מאוזן האדם עושה עבודה פנימית כחלק מהשגרה. הוא משפיע טוב לסביבה שלו ולעולם ובעצמו צורך רק את התכנים שמיטיבים איתו ומפתחים אותו.
במצב מאוזן האדם יהיה מחובר לתודעת המין תודעת החומר. האדם מתחיל לפתח בתוכו שליטה על היצרים ויחד עם זאת מקום בריא לבטא אותם. יהיה לו שלום עם עצמו וגם שלום במערכות היחסים בחייו: בזוגיות, מול הילדים, קשרי עבודה וחברויות. תהיה לו תקשורת חיובית ומפרה, הוא יעריך את עצמו ויחיה מתוך שקט פנימי ומיקוד.
ספירת יסוד מסמלת את חוק שימור האנרגיה של תודעת המין ותודעת החומר. כאשר אנחנו משתמשים בצורה נכונה באנרגיה בעלת תודעה מינית ובעלת תודעת. החומר .אנחנו מצליחים להתנהל נכון מבחינה כלכלית, מצליח לנהל לו”ז, לא סובל משריפת זמן מצליחים לבטא את הכשרונות והיצירתיות שלנו. "
אתר מונגש
אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.
סייגי נגישות
למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר
רכיב נגישות
באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים.רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.